Pensionsmyndighetens webbplats

Fondutredare

Anställda på Pensionsmyndigheten

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Inom Pensionsmyndigheten pågår ett intensivt utvecklingsarbete med syfte att förbättra konsumentskyddet inom premiepensionen, så att pensionssparare och pensionärer blir stärkta i sina fondval. Med anledning av detta har vi omorganiserat vår fondverksamhet och bildat en ny avdelning.
Fondtorgsavdelningen ansvarar för premiepensionssystemets fondtorg. Det innebär ansvar för förvaltningen av avtalen med de fondförvaltare som vill erbjuda sina fonder inom premiepensionen. Pensionsmyndigheten bidrar till att stärka konsumentskyddet på finansmarknaden genom att fondtorgsavdelningen kontrollerar att de fondförvaltare som finns representerade på fondtorget lever upp till de krav som ställs, samt genom att genomföra initial kontroll av fonder och fondbolag som vill delta på fondtorget.

Vi sitter i trevliga lokaler i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana.

Arbetsbeskrivning

Som fondutredare kommer du att delta i kontroller och utredningar av olika svårighetsgrad men som ofta är av komplex och omfattande natur.

Du kommer bland annat att:
- Planera, leda och genomföra kontroll av fondbolag som vill delta på fondtorget, eller vill få nya fonder registrerade på fondtorget
- Löpande bedriva kontroll av de fondbolag som finns representerade på fondtorget samt initiera och genomföra särskilda utredningar
- Inhämta, bearbeta och analysera data från fondförvaltare och andra källor
- Vara delaktig i framtagande och implementering av nya regler och föreskrifter relaterat till fondtorget

Utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av arbete inom ekonomi, redovisning eller revision alternativt flerårig aktuell erfarenhet av utredande arbete inom offentlig förvaltning. Du har relevant akademisk utbildning, exempelvis inom ekonomi, juridik eller matematik. Du har:

- kunskap om relevanta finansiella regelverk såsom de regelverk som gäller för värdepappersbolag, fondbolag eller liknande.
- god kunskap om fondbolags centrala processer och moderna finansiella riskmodeller samt kunskap om regulatoriskt arbete inom fond-, finans- eller försäkringsbranschen.
- erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
- goda kunskaper i utrednings- och utvärderingsmetodik

Egenskaper

För att bli framgångsrik i den här rollen behöver du vara både mål- och resultatinriktad, noggrann, ha hög integritet och god samarbetsförmåga. Du behöver även har god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Övrigt

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

För mer information

För mer information om tjänsten kontakta Ole Settergren tel. 010-454 22 90
Fackliga representanter SACO; Linda Modin, 010-454 33 36 eller Anna-Karin Åhrman-Cortelius , 010-454 39 14 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Sista ansökningsdag

2018-01-21